تولید کاغذهای سفید و رنگی از سرگین گاو

تولید کاغذهای سفید و رنگی از سرگین گاو
گروهی از دانش آموختگان دانشگاهی در یک شرکت دانش‌بنیان از سرگین گاو خمیر کاغذ سفید و رنگی را به تولید رساندند که به گفته آنها توسعه این روش که در بسیاری از کشورها رایج است می تواند از تخریب جنگل‌ها جلوگیری کند.

به گزارش دوران آنلاین، زینب حاجی لر مدیر تحقیق و توسعه یکی از شرکت‌ها در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه این شرکت یک شرکت تحقیقاتی-تولیدی است که در حوزه شیمی فعالیت‌هایی را اجرایی کرده است، گفت: بخش از فعالیت ما مربوط به تقویت بخش‌های تحقیق و توسعه شرکت‌های بزرگ صنعتی است و ایده‌های محققان این شرکت‌ها را در صنایع به مرحله تولید می‌رسانیم.

وی خاطرنشان کرد: تیم ایجاد شده در این شرکت از میان دانش آموختگان دانشگاه‌های تهران و امیرکبیر هستند که بالغ بر ۸ سال است که در کنار هم مشغول به فعالیت هستیم.

حاجی لر با اشاره به محصولات تولیدی در این شرکت افزود: یکی از ایده‌هایی که از سوی محققان این شرکت اجرایی شده است تولید خمیر کاغذ از فضولات حیوانات بوده است.

این محقق تاکید کرد: در صورتی که این طرح در شرکت‌های کشت و صنعت اجرایی شود، می‌توان چالش سرگین گاو که به سرعت قابل استفاده نیست، را در همان زمان حل و در محل کارخانه از آن بیوگاز برای تأمین انرژی تولید کرد، ضمن آنکه مواد مغذی موجود در سرگین گاو برای تولید کودهای کشاورزی جداسازی شود. محصول سوم نیز الیافی برای تولید کاغذ است.

وی با بیان اینکه تاکنون سرگین گاو در زمین‌های کشاورزی جمع‌آوری می‌شد و برای کشاورزان هیچ ارزش افزوده‌ای ندارد، اضافه کرد: با این روش می‌توان از سرگین گاو برای تولید الیاف کاغذهای سفید و رنگی بهره برد. از این الیاف برای تولید کارتن، دفترچه‌های خاطرات و همچنین جعبه‌های تخم مرغ استفاده کرد.

این مدیر تحقیق و توسعه تاکید کرد: از این روش می‌توان برای جلوگیری از تخریب جنگل‌ها بهره برد.

این شرکت با بیان اینکه این روش تأمین خمیر کاغذ در بسیاری از کشورها رایج است، اظهار کرد: علاوه بر آن از باگاس و باقی مانده‌های نیشکر که تاکنون به عنوان دورریزهای کشاورزی بوده است نیز برای تولید خمیرکاغذ بهره بردیم.

حاجی لر فولویک اسید(fulvic acid) را از دیگر محصولات تولیدی این شرکت نام برد و یادآور شد: فولویک اسید نوعی کود کشاورزی است که از تجزیه بقایای موجودات زنده به دست آمده و دارای مولکول‌های بسیار سبک و کوچک هستند.

وی با بیان اینکه این فرآورده در سه حوزه کشاورزی، بهداشتی آرایشی و دارویی قابل استفاده است، گفت: در حال حاضر این محصول در گرید کشاورزی به تولید رسیده است.

این محقق با بیان اینکه تاکنون این محصول به کشور وارد می‌شد، خاطرنشان کرد: موفق شدیم طی دو سال گذشته به تولید برسانیم و بر اساس این محصول، دانش بنیانی ما احراز شد. در صورتی که این محصول را به خلوص‌های بالاتر برسانیم می‌توانیم در گریدهای آرایشی و بهداشتی و مکمل‌ها از آن بهره‌مند شویم.

 


لینک کوتاه https://www.doranonline.ir/news/72971
دیدگاه‌ها
در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.