مدیرکل محیط‌زیست استان خبر داد؛

آغاز سرشماری زمستانه حیات‌وحش در 12 منطقه تحت مدیریت استان مرکزی

آغاز سرشماری زمستانه حیات‌وحش در 12 منطقه تحت مدیریت استان مرکزی
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی از آغاز سرشماری زمستانه وحوش در 12 منطقه تحت مدیریت استان خبر داد و گفت: سرشماری حیات‌وحش، با هدف برآورد جمعیت حیات‌وحش، بررسی وضعیت حفاظتی گونه‌های تحت حفاظت، تعیین ترکیب جنسی گونه‌ها، آگاهی از وضعیت زیستگاه، اطلاع از زاد و ولد حیات‌‌وحش و مقایسه آمار جمعیتی نسبت به سال‌های گذشته انجام می‌شود.

به گزارش دوران آنلاین ،یوسف یوسفی در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه‌های استان مرکزی، افزود: محیط‌بانان هر منطقه، کارشناسان حیات‌وحش و پرسنل اجرایی یگان حفاظت محیط‌زیست، متخصصین و جمعی از فعالین حیات‌وحش در گروه‌های 2 یا 3 نفره در مسیرهای مشخص در زیستگاه‌ گونه‌ها حرکت کرده و گونه‌های مشاهده شده را در فرم‌های مربوطه ثبت می‌کنند. در این فرایند روش سرشماری به صورت مشاهده مستقیم است.

وی به مزایا و فواید اجرای طرح سرشماری حیات وحش زمستانه در مناطق تحت حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی اشاره داشته و ادامه داد: آمار و اطلاعات به دست آمده از سرشماری پستانداران شاخص و علف‌خواران به صورت سالانه، مبنای برنامه‌ریزی و ارتقای سطح حفاظت قرار می‌گیرد، همچنین می‌تواند برای پروژه‌های دانشجویی و تحقیقات محققان در حوزه تنوع زیستی و حیات‌وحش استفاده شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی بر لزوم جلب مشارکت جوامع محلی در حفاظت از زیستگاه‌های حیات‌وحش تأکید کرده و اظهار داشت: سازمان محیط‌‌زیست هم از لحاظ بودجه و هم از نظر منابع انسانی دچار محدودیت‌هایی است. بنابراین با وجود اینکه طبق قانون، وظیفه حاکمیتی حفاظت از مناطق 4 گانه بر عهده سازمان محیط‌زیست است، جلب مشارکت عموم مردم به ویژه جوامع بومی حاشیه زیستگاه‌ها، یکی از راهکارهای نوین حفاظت از حیات‌وحش محسوب می‌شود و باید بسترهای قانونی حفاظت مشارکتی یا همان جلب مشارکت شهروندان در حفاظت از زیستگاه‌ها فراهم شود.

یوسفی تصریح کرد: در حال حاضر مبانی قانونی جلب مشارکت شهروندان در حفاظت از زیستگاه‌های حیات‌وحش در کشورمان کامل نیست و حتماً نیاز به اصلاح قوانین وجود دارد. یکی از اهداف اصلی سازمان محیط‌زیست از ارائه لایحه حفاظت و بهره‌برداری پایدار از حیات‌وحش، اصلاح و تکمیل این بسترهای قانونی بوده و تمام جنبه‌های جلب مشارکت عموم مردم در امر حفاظت از زیستگاه‌ها و حیات‌وحش در این لایحه دیده شده است.

وی بیان داشت: سازمان حفاظت محیط‌زیست در بازه زمانی سال‌های اخیر بخش زیادی از ظرفیت خود را بر ارائه آموزش به شهروندان برای صیانت و حفاظت از محیط‌زیست گذاشته است و از طریق طرح‌های آموزشی مختلف زمینه‌ساز گسترش و تسری فرهنگ محیط‌زیستی شهروندان شده است. با این حال بدیهی است این آموزش‌ها به ویژه در جوامع محلی و ساکنین محدوده‌های تحت مدیریت یا در حاشیه این مناطق باید با جدیت بیشتری پیگیری شود و با توسعه دانش و با بهره‌گیری تکنولوژی بروز و هوشمندسازی مناطق تحت مدیریت موقعیت و فضای بهتری برای حفاظت از حیات‌وحش فراهم کرد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی اضافه کرد: این استان از نظر تنوع زیستی در رتبه سوم کشور قرار دارد و تاکنون 53 گونه پستاندار، 205 گونه پرنده، 54 گونه خزنده، 19 گونه ماهی، 4 گونه دوزیست و 1336 گونه گیاهی در این منطقه شناسایی و به رسیده است.

 


لینک کوتاه https://www.doranonline.ir/news/72951
دیدگاه‌ها
در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.