کشف گردنبندهای طلا بر اثر رانش زمین

کشف گردنبندهای طلا بر اثر رانش زمین
رانش زمین در اسپانیا به کشف دو گردنبند طلا از عصر آهن منجر شده است که گمان می‌رود بیش از ۲۰۰۰ سال پیش دفن شده باشند.

به نقل از لایوساینس، پس از وقوع رانش زمین در شمال اسپانیا، دو گردنبند طلای نفیس عصر آهن که در کنار مجموعه‌ای از اشیاء‌ دفن شده بودند،‌ پس از گذشت حدود ۲۵۰۰ سال پیدا شدند.

نخستین مورد از این گردنبندهای c شکل توسط مردی پیدا شد که در «پنیامیرا باخا» برای یک شرکـت آب و فاضلاب کار می‌کرد. آتش‌سوزی‌های اخیر در این منطقه باعث رانش زمین کوچکی شد که خاک را به سمت چشمه حرکت داد و طلاها را در ۲۹ ماه اوت در معرض دید این کارگر شرکت آب و فاضلاب قرار داد. طولی نکشید که باستان‌شناسان بخش‌های دیگری از این گنجینه را کشف کردند و بخشی از یک گردنبند دوم کشف شد. کاوش با استفاده از دستگاه‌های فلزیاب نیز به سرعت به یافتن سایر قطعات باقی‌مانده کمک کرد.

کشف گردنبندهای طلا بر اثر رانش زمین

به گزارش روزنامه اسپانیایی «ال پائیس» (el país)،‌ پس از بررسی اولیه این گردنبندها و با در نظر گرفتن سبک و فناوری به‌کار رفته برای ساخت این اشیاء،‌ کارشناسان به این نتیجه رسیدند که قدمت این گردنبندها به حدود ۵۰۰ سال قبل از میلاد،‌ یعنی عصر آهن «ایبریا»‌ می‌رسد.

بر اساس گزارش «سی‌ان‌ان»‌،‌ بررسی‌ها این انتظار را به‌وجود آورده که این گردنبندها در گذشته مورد استفاده قرار گرفته باشند و احتمالا افرادی متعلق به طبقه بالای جامعه از این زیورآلات استفاده کرده‌اند.

پیش از این، موارد مشابه دیگری از این گردنبندهای قطور در «ایبریا»‌ کشف شده است که وزن سنگین‌ترین آن‌ها به حدود ۱.۸ کیلو می‌رسد.

محققان اکنون تلاش می‌کنند تا محل استخراج فلزاتی را که برای ساخت این گردنبندها استفاده شده است، شناسایی کنند.

 


لینک کوتاه https://www.doranonline.ir/news/72905
دیدگاه‌ها
در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.