در حاشیه بازدید از نهالستان‌های استان مازندران مطرح شد؛

نیاز به ۱۸ هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت + عکس

نیاز به ۱۸ هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت + عکس
رئیس سازمان منابع طبیعی کشور گفت: اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در ایران به ۱۸ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

ایلنا نوشت : عباسعلی نوبخت عصر امروز در جریان بازدید خبرنگاران از برخی نهالستان‌های منابع طبیعی استان مازندران درباره آخرین اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در ایران گفت: در حال حاضر ۲۴۸ میلیون و ۶۰۰ هزار نهال در نهالستان‌های دولتی و خصوصی کشور تولید شده است که حدود ۱۵۰ تا ۱۷۰ میلیون اصله از این نهال‌ها از آبان تا اسفند امسال در عرصه‌های پیش‌بینی‌شده کاشته خواهند شد و مابقی نیز در سال‌های دوم و سوم طرح کاشته می‌شوند.

وی افزود: برنامه‌ریزی‌ها برای تولید سالانه ۲۵۰ میلیون اصله نهال در کشور در طول چهار سال، کاشت این نهال‌ها در عرصه‌های طبیعی و نگهداشت از آنها به مدت ۱۰ سال به‌خوبی در حال انجام است، اما باید اذعان داشت که اختصاص ۲۵۰ میلیارد تومان در قالب ردیف بودجه امسال برای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت، رقم ناچیزی است و به همین دلیل، روی مشارکت مردم، صنایع و دستگاه‌های مختلف حساب کرده‌ایم.

نوبخت با بیان این که هزینه تولید، کاشت و نگهداری از هر درخت در طرح کاشت یک میلیارد درخت در ایران ۱۰۰ هزار تومان است، عنوان کرد: هزینه تولید، کاشت و نگهداری از درخت در هر کشوری متناسب با شرایطی که دارد متفاوت است، به طوری که هزینه آن در مناطق خشک مانند عربستان ۱۰ دلار هزینه برمی‌دارد، ولی در ایران با توجه به زیرساخت‌هایی که از گذشته وجود دارد، می‌توانیم این کار را با ۱۰۰ هزار تومان انجام دهیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ادامه داد: مدت نگهداری از هر درخت در طرح‌ مردمی کاشت یک میلیارد درخت در ایران، ۱۰ سال خواهد بود که برای نگهداشت درختان از ظرفیت‌ تشکل‌های مردمی و همچنین کمک شهرداری‌ها و دهیاری‌ها استفاده خواهد شد و علاوه بر این، وزارت دفاع نیز برای کمک به نگهداری از درختان اعلام‌ آمادگی کرده است.

نوبخت همچنین خاطرنشان کرد: یک‌سوم بودجه سازمان‌های منابع طبیعی یا جنگلداری در کشورهای جهان صرف احیا و توسعه جنگل‌ها می‌شود. در ایران نیز براساس برآوردهای انجام‌شده، حداقل به ۱۸ هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت احتیاج داریم و دولت باید حمایت‌های بیشتری را در این راستا انجام دهد. در این طرح، ۲۰ درصد کار مربوط به بخش تولید نهال و انتقال به عرصه، ۱۰ درصد کاشت و ۷۰ درصد نگهداری است.

رئیس سازمان منابع طبیعی اظهار داشت: در اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در ایران، صنایع آلاینده و بخش خصوصی که از زمین‌های منابع طبیعی استفاده می‌کنند، باید در عمل مشارکت داشته باشند و تنها به حمایت‌های زبانی اکتفا نکنند.

وی در پایان تصریح کرد: از بین ۲۸ تفاهم‌نامه که در راستای اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت با دستگاه‌های مختلف منعقد شده، تنها سه تفاهم‌نامه با سه شرکت صنعتی بزرگ کشور به مرحله نهایی رسیده است.

گفتنی است، عصر امروز جمعی از خبرنگاران با همراهی مدیران سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از نهالستان‌های لاجیم شماره ۱ و ۲ و ۳ شهرستان سوادکوه استان مازندران بازدید کردند. در این نهالستان‌ها، گونه‌های مختلفی نظیر افرا پلت، شیردار، بلوط (بلندمازو)، سفید پلت، گیلاس وحشی، نم‌دار، صنوبر، سرو نقره‌ای و شمشاد کاشته شده است.

لازم‌ به ذکر است که گونه درختچه‌ای شمشاد به دلیل‌بروز آفات و بیماری‌های گوناگون در سال‌های اخیر در معرض انقراض قرار گرفته است که در حال حاضر سازمان منابع طبیعی در نهالستان‌های استان‌های شمالی اقدام به تولید ۳۲۰ هزار نهال شمشاد کرده و همچنین در مرکز بذر این سازمان به مساحت ۱۳ هزار هکتار بذر این نهال کاشته شده است.

قرار است با تشخیص گیاه‌پزشکان و خاک‌شناسان مبنی بر رفع آفات و تهدیدات موجود علیه گونه شمشاد در عرصه‌های طبیعی، در سال‌های آینده شمشادهای کشت‌شده در نهالستان‌ها، به عرصه‌های طبیعی جنگل‌های هیرکانی بازگردانده شوند.

img_20230830_201757_187

img_20230830_201743_637

img_20230830_201751_840

img_20230830_201754_079

img_20230830_201746_276

 


لینک کوتاه https://www.doranonline.ir/news/62800
دیدگاه‌ها
در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.