رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی:

«نوآوری» می‌تواند به حل مسائل اجتماعی کمک کند

«نوآوری» می‌تواند به حل مسائل اجتماعی کمک کند
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری گفت: نوآوری می‌تواند به حل مسائل اجتماعی وارد شود.

به گزارش دوران و به نقل از ایلنا نشست خبری و آیین افتتاحیه نخستین دوره جایزه نوآوری اجتماعی با حضور رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری صبح امروز یکم شهریور ماه برگزار شد.

«محمدصادق خیاطیان» رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری بیان کرد: مفهوم دانش بنیان ابتدا بیشتر با این رویکرد مطرح شد که در مورد فناوری‌های سخت است و در مشاغل صنعتی و اقتصادی نقش آفرینی می‌کند. شرکت‌های دانش بنیان خوبی شکل گرفتند و رشد خوبی داشتیم و در بسیاری از مسائل سلامت و صنعت و… نقش آفرینی جدی دارند.

خیاطیان اضافه کرد: اما ما با یک سری مسائل اجتماعی مواجه هستیم که بر اساس دانش روز و تجربیات دنیا راه حل‌های نوآورانه می‌توانند داشته باشند یعنی نوآوری می‌تواند به حل مسائل اجتماعی وارد شود. دانش خوبی در این راستا در کشور ایجاد شده و افراد مهمی نیز در این بستر کار کرده‌اند و حالا فرصتی وجود دارد که نوآوری در مسائل اجتماعی امروز تبدیل به گفتمان می‌شود.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: ما می‌خواهیم بافرهنگ‌سازی و فرهنگ مشارکت نوآوری‌ها به حل مسائل اجتماعی و مشارکت‌های جمعی برسیم و امروز آن چنان که در دانش بنیان بالغ هستیم و در حوزه نهادی و تنظیم‌گری در مرحله اجرا قرار داریم، در زیست بوم نوآوری اجتماعی ابتدای راه هستیم و هنوز زیست بوم قابل توجهی شکل نگرفته، اما هدف‌گذاری شکل گرفته و نشان می‌دهد که باید در نوآوری اجتماعی به زیست بوم برسیم. فناوری‌ها در حل مسائل اجتماعی حتی بستر اقتصادی خوبی ایجاد کرده‌اند و از سمت دیگر مشکلات اجتماعی را حل کرده‌اند. مسائل اجتماعی را نباید صرفا هزینه بردار دانست بلکه نوآوری‌های اجتماعی قابلیت اقتصادی و درآمدزایی نیز دارند.

او ادامه داد: نهادهای مالی رکن مهمی در نوآوری اجتماعی هستند. حوزه نوآوری اجتماعی نهاد تخصصی مالی در صندوق نوآوری و شکوفایی دارد و اگر کسانی آمادگی فعالیت در این حیطه دارند با توجه به گستردگی این حوزه، می‌توانیم در تأمین مالی و نهادسازی به آن‌ها کمک کنیم.

رئیس شورای سیاست‌گذاری جایزه نوآوری اجتماعی عنوان کرد: در مقررات‌گذاری اگرچه مقررات خوبی داریم، اما کافی نیست و شاید لازم است آیین نامه و مقررات تازه‌ای تنطیم کنیم که به فعالین این حوزه در شناخت مسائل اجتماعی و ابزارهایی که لازم دارند کمک شود.

خیاطیان تاکید کرد: آرزو می‌کنم در زمینه آسیب‌های اجتماعی، سلامت، آموزش و سایر موضوعات اجتماعی در کشورمان دیگر مسائل و مشکلات وجود نداشته باشد. فرهنگ کشور ما به امر خیر و کمک‌رسانی آشنا و علاقه‌مند است و تجربیات طولانی داریم. مردم ایرانی نوع دوست هستند و اگر زمینه مشارکت مردم در حل مسائل اجتماعی فراهم شود، می‌توانیم شاهد روزی باشیم که آسیب اجتماعی در کشور وجود نداشته باشد.

 


لینک کوتاه https://www.doranonline.ir/news/62763
دیدگاه‌ها
در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.